Annie Jansen Tjalling Wijnstra

De Nederlandse dirigent Tjalling Wijnstra studeerde orkestdirectie bij Lucas Vis, Joop van Zon en Roland Kieft aan het Conservatorium van Amsterdam.
Hij volgde tevens masterclasses bij o.m. Peter Eötvös en David Porcelijn.

Sinds 2005 is hij als kapelmeester/koordirigent verbonden aan Opera Zuid in Maastricht en dirigeerde daar voorstellingen van "Don Giovanni" van Mozart, "de Barbier van Sevilla" van Rossini, "De Parelvissers" en "Carmen" van Bizet, "Mavra" van Strawinsky en "Die Lustige Witwe" van Lehar.

Na zijn studie in Amsterdam is hij in het noorden van Nederland vooral actief geweest als dirigent van opera-, operette-, musical- en muziektheaterproducties.

De afgelopen jaren heeft hij daar de opera's: "La Sonnambula" en "I Puritani" van Bellini, "L'Elisir d'Amore" van Donizetti, "Dido and Aeneas" van Purcell, "Venus and Adonis" van Blow, "Giovanna d'Arco", "La Traviata" en "I Lombardi" van Verdi uitgevoerd. In het operette en musicalrepertoire dirigeerde hij o.a. "Der Bettelstudent", "Der Vogelhändler", "The Gondoliers", "Showboat" en "The South pacific".

Hij werkt veel met het Nieuw Philharmonisch Orkest in Noord Nederland en met dit orkest voerde hij in 2006, door hem geredigeerde, niet eerder uitgevoerde, symfonische muziek uit van de belangrijke 19e eeuwse Nederlandse componist Johannes van Bree.
In Alden-Biesen dirigeerde hij "Die Fledermaus" van Strauss en "Tosca" van Puccini

Een belangrijk deel van zijn werk bestaat naast het dirigeren, uit componeren. Hij schreef werken voor koor en orkest, theater- en filmmuziek.